Klimatyzacja jest doskonała na coraz większe temperatury, które są regularnie w okresie letnim. Układ ten nie jest skomplikowany w budowie, zawiera jednak kilka bardzo ważnych elementów. Jego sercem jest sprężarka, zwana także kompresorem. Jest ona odpowiednikiem agregatu, który możemy znaleźć na przykład w domowej lodówce. Zazwyczaj napęd sprężarki brany jest bezpośrednio z silnika, za pomocą paska klinowego. Czasami agregat jest elektryczny, na przykład w pojazdach hybrydowych czy zasilanych jedynie prądem.
W okresie zimowym nie korzystamy z klimatyzacji, wobec tego kompresor może przez wiele miesięcy nie pracować wcale. Nie są to dobre warunki dla tego urządzenia, ponieważ może ono wtedy ulec zablokowaniu. Podczas pierwszego uruchomienia dojdzie do zatarcia, które bezpowrotnie zniszczy sprężarkę. Dlatego też powinniśmy przynajmniej raz na jakiś czas włączyć klimatyzację, choćby dla odparowania szyb. Dzięki temu olej rozejdzie się po układzie, kompresor zostanie nasmarowany i nie będzie mu grozić uszkodzenie.
Ponieważ w typowej klimatyzacji czynnik zmieszany jest z olejem smarującym sprężarkę, jego ulatnianie się spowoduje także gorsze smarowanie kompresora. Dlatego powinniśmy regularnie jeździć do dobrego warsztatu, który sprawdzi ilość czynnika w układzie i ewentualnie go uzupełni. Na stronie https://shop.acauto.pl możemy natomiast kupić między innymi takie akcesoria jak zaworki zwrotne do portów serwisowych, przez które często dochodzi do ucieczki gazu. Warto wymienić je raz na kilka lat, by nie pojawił się w tym miejscu wyciek.