Łożyska przegubowe są wykorzystywane w wielu różnych rodzajach zastosowań. Często są wykorzystywane w urządzeniach mechanicznych takich jak dźwigi, windy i schody ruchome.
Łożyska przegubowe zbudowane są z połączenia kilku różnych materiałów. Najważniejszą częścią łożyska obrotowego jest pierścień zewnętrzny, który jest wykonany z hartowanej stali. Ten pierścień stanowi główne wsparcie dla wszystkich innych części, więc musi być wystarczająco mocny, aby wytrzymać nacisk bez zginania lub łamania.
Pierścień wewnętrzny jest wykonany z brązu lub mosiądzu i zapewnia dodatkowe wsparcie dla pierścienia zewnętrznego. Służy również jako powierzchnia nośna dla pozostałych części wewnątrz zespołu łożyska obrotowego.
Każde łożysko przegubowe ma dwie połówki, które przesuwają się razem jak tuleja nad sobą, gdy są one montowane razem po każdej stronie wału. Te dwie połówki mają rowki wykonane w nich tak, że mogą pasować do siebie gładko, bez szczelin między nimi w ogóle, gdy są one zmontowane razem prawidłowo i zainstalowane na swoich wałach.
Zbiornik oleju to mała komora wewnątrz zespołu łożyska obrotowego, w której przechowywany jest olej. Ilość oleju w tej komorze decyduje o tym, jak daleko przesuwa się on w górę do pierścienia wewnętrznego, gdy wywiera się na niego nacisk. Im więcej oleju w zbiorniku, tym dalej w górę będzie się on przemieszczał do pierścienia wewnętrznego. Ilość oleju w zbiorniku zależy od tego, jak duże ciśnienie jest do niego przyłożone i jak długo to ciśnienie jest utrzymywane. Ciśnienie to może być dostarczane przez pompę lub w sposób mechaniczny, np. przez grawitację.