Program lojalnościowy to forma długoterminowej promocji stosowana powszechnie w biznesie przez duże sieci handlowe i pojedynczych sprzedawców (niezależnie od skali działalności). Celem jest w tym przypadku przede wszystkim skuteczne podtrzymanie lojalności dotychczasowych klientów. Jednocześnie motywuje się ich do podejmowania jeszcze większej ilości decyzji zakupowych. Przygotowanie dobrego programu nie jest zadaniem prostym, ponieważ wymaga szeregu dokładnie zaplanowanych działań.
Programy lojalnościowe wykorzystuje się głównie do wspierania procesu sprzedaży. Większość z nich polega na nagradzaniu klientów rozmaitymi bonusami z uwzględnieniem częstotliwości, ewentualnie wielkości robionych przez nich zakupów. Co istotne, mamy tutaj do czynienia z działaniem w bardzo długim okresie, a nie z czasowymi promocjami. W pierwszej kolejności należy ustalić kluczowe cele programu. Może to być wspomniany już wzrost wpływów finansowych, pozyskanie zupełnie nowych konsumentów albo poprawa wizerunku firmy w społecznej świadomości. Kolejny istotny krok to określenie grupy docelowej. Mowa choćby o młodzieży oczekującej zniżek na wydarzenia kulturalne czy starszych osobach potrzebujących rabatów na codzienne artykuły (żywność, ubrania itp.). Nie obejdzie się ponadto bez wyboru właściwej formy programu. Najpopularniejszy jest zdecydowanie system punktowy, oparty na otrzymywaniu punktów za wyznaczone aktywności. Stosują go przeważnie lokale gastronomiczne, stacje benzynowe i internetowe portale aukcyjne. Wyróżniamy jeszcze model członkowski (pobieranie opłat za specjalne promocje) oraz wielkościowy (liczy się wartość zakupów). Pamiętajmy o tym, aby program lojalnościowy był łatwo dostępny i opatrzony czytelnym regulaminem.